søndag 17. mars 2013

HVITE ROSER TIL BLÅ MELODI av Sigve Lauvaas * Side 12-22 (Bok 22-2012)

Gogh-ill


Side 12
FJELL I BLÅTT

Himmelen slår i bakken.
Og krukken med blomster
Står frodig og venter
På himmelens vin.

Himmelen begynner ved havet,
Og strekker seg ut
Som en bue med blomster
Som danser i blått.

Himmelen bøyer seg over taket,
Og kryper på veggen
Og kysser fjellet
Som kommer til oss
Som en oldemor eller oldefar
Med øyner av gull.

Himmelen løfter barnet til sitt bryst
Og gir det melk og honning
Så blomster gror,
Og lyngen åpner sine øyner
Og ringer våren inn med kraft,
Som kommer fra en stjerne.


OKTOBER

Husker du stormen?
Kom ikke nær meg. Gå forbi
Med din stav.
Raseriet må renne i havet.

Ansikt av kalde hus
Skjuler mennesker som våker
Som fjell i landskapet
Og holder ut.

Stormen hviler, og kommer igjen
Som et farlig dyr,
Og flenger med kjeften
Og buldrer i natten,
Og skogen skriker i frykt
Som et menneskebarn i nød.

I BEGYNNELSEN

I begynnelsen fikk vi et navn,
Og ble en levende kirke,
En sol for hele verden
Med blomster og barn.

I begynnelsen var vi kjærlighet
Som lyste i verden,
Og løftet alle til et levende håp
Med vinger og dans.

Og regnet ble en kilde
Hvor alle kunne drikke seg utørste,
Og brødet var himmelens frukt
I Paradis.

I begynnelsen var ingen ensomme,
Og alle var friske.
Med visdom og lykke i alt
Som ble skapt under stjerner.

I begynnelsen var navnet en hellig kraft
Som gav liv til en verden
Med hvite roser i blått.

Nå blomstrer ditt hjerte av kjærlighet,
Og kornåkeren gir tusen foll,
Som i begynnelsen, før tidens tann
Med krig og hat.


VANDRE

Kanskje noen kjenner at tiden vandrer,
At graset er grønnere på andre siden,
At solen snur, så kulden kommer med is og snø,
Og vi må fyre igjen for å holde varmen.
Og kanskje må noen dø?

Vi vandrer mellom graver og hus.
Det er nesten ikke til å holde ut.
Kanskje vi skal flytte snart til et varmere land?
Til alle tider har noen vandret.
Det er harde bud.

LANG VEI

Veien til deg er lang
Og klimaet er blitt kaldere,
Så vi må opprette kirker
Mellom endestasjonene,
Så vi kan be om godt vær
Mellom graven og oppstandelsen.

Fremmedfrykten trenger på
Og varmen taper terreng,
Så jeg går med klump i halsen
Og leter etter deg.

Jeg roper etter kroppen din
Som fortryller verden,
Og spør om du har glemt meg,
Siden du forsvinner
I en endeløs avskjed.


SOLLYS

Sollyset er skapt av godhet
Som tørkestativ til havet
Som gikk for langt.

Sollyset er en glans av skapelsen
Som metter jorden med gulltegn
Som englene skriver.

Sollys er varmen fra livet som når ut
Til det ytterste nord
Og smelter ishavet til skyer
Som menneskene drikker som vin
I Afrika.


SKOG

Skogen er en kirke i triumf
Som roper i endeløs morgensol
Etter vinger og dansemusikk,
Før vinterstorm og snøfokk
Legger sitt nærvær over skuldrene
Til gamlemor, som bor alene i skogen.
SANGER

Jeg kaller sangene fra verdensrommet,
Og tiden tilbake, som dråper av lys
Som gir kraft til barnet som sover
Og stiger med vinden
Med vinger av palmer og kroner av skog.

Jeg kaller ungdommen tilbake,
Og ser gamle fly som en fugl mellom trærne
Til musikk fra engler og søt poesi.

Jeg kaller sangene blomstring og frukt
Av hjerter gjennom hundre år,
En fremtid som lyser i gull med barna som kommer
Og smykker verden med nye sanger
Under stjerner med drømmer og visdom
Som himmelen skaper
Av hvite roser til blå melodi.


KORN

Ord er såkorn.
Litteratur er sukker og dans,
En måte å fremstille verden
Utenfor teateret, utenfor kroppen.

Ord er fødsel, og stadier i menneskelivet
I en vakker villa, som heter jorden.
Ord er en fontene av korn
Som drysser over barnet i hast,
Som en haglskur om sommeren
Uten hjelm.

Ord er myke blader i vinden
Som kommer svimlende nær
Med kyss og klem
I et virtuelt språk som blinker
Som stjerner i natten.

Ord er livslyst og stillhet, fortelling om huden
Som blir fylt til randen av havet
Og himmelen som danser i takt
Og forteller om fremtiden
I et nytt kapittel for elskere.
SOMMER

Bringebærsaften våkner meg
Hver morgen ved havet.

Selv med en sur sommer
Har jeg noe til gode fra i fjor.

Og nye bær fylles i fryseren
Eller til ny saft med honning.

Det kan bli kaldt før solen snur,
Og jeg trenger mye sol.


VEIENE MØTES

Det var en hvit due som fløy
Gjennom sommeren, med fred til meg.

Menneskene ser etter duer som roser
På veien til fremtiden, når høsten kommer.

Da er det sent i livet, og veiene marsjerer
Til de møtes ved en endestasjon.

Her er vi nå, sier duene, med et brev
Som fylles av bilder fra i fjor.

Vi møtes igjen som barn på trikken,
Eller i rosehagen, som kvinne og mann,
For vi har funnet hverandre i kjærlighet,
Og livet skal forvandles
I navnet som skapte himmel og jord.

Veiene møtes i en ring av gull
Under tornekrattet,
Der leppene lyser av blod
Av ugjerningen.

Jeg var blind, og dronningen fløy bort.
Nå sitter jeg fattig igjen,
Ribbet til navlen, uten øyner og følelse.
Jeg er et vrak,
Til veiene møtes igjen.

ORDENE

Ordene leter etter forbipasserende,
Og spør etter lepper
Som kan løfte dem frem i lyset.

Jeg er blind for ord,
Men holder dem til mitt hjerte i mørket,
Og slipper dem frem i dagen
Som en fugl, når solen står opp.

Ordene kjenner ingen grenser.
Det er bare for oss å passe på trafikken,
Så ingen blir overkjørt
Eller drukner i bølger og krig.


SPRÅK

Om natten snakker jeg et annet språk.
Når jeg sier, det brenner,
Er det øyelokkene som går ned
Som en rullegardin, og søvnen kommer.

En åker av ord blir til små hender
Som lenker seg sammen til setninger
Som åpner seg for fremmede på veien,
Til natten roper, og de må tilbake
Til sine hemmelige hjem,
Der språket danser i taket
Og fyller rommet med poesi og sang.


HJERTE

Jeg tar imot ditt hjerte, dine hender, og øyner.
Jeg har overlevd havet på grunn av deg.
Du er min innerste tanke, mitt hemmelige språk.
Du snakker til meg fra ditt hjerte
Og treffer meg midt i livet.

Du er mitt øyrike, min hemmelige venn.
Hendene søker feste i kroppen din.
Jeg ankrer min sjel i deg, min elskede,
Min hvite svane fra Jerusalem,
Min dansende drøm.
DAME

Jeg har sommerfugler i håret
Og grankongler i brystet,
Og føler meg sprengt
Av våren som bruser i fjellet og skogen.

Jeg drikker saft av solen
Som gir meg mer enn jeg orker.

Og sangen og dansen,
Som våkner i rommet
Gir klang til min stemme.

Og håret flagrer og klaprer i vinden
Som flagget på slottet
Som kjenner på språket
At snart er det sommer.


TÅRER

Natten har telt mine tårer,
Og øynene dine stråler.
Stjernene skinner i rommet,
Og du er min engel.

Jeg står ved en grind i kvelden
Og har et hjerte i hånden.
Det verste som skjer i livet
Forstår vi når engelen reiser.

Jeg gråter, og kan ikke sove.
Natten har mange vinger,
Men jeg har mistet min engel.
Og nå er det bare tårer.


HVITE ROSER

Hvite roser flyr,
Og graven er dekket med snø.
Svalene flyr,
Men noen må dø..
Hvite roser i blått har en egen klang.
Du er min rose nå, og jeg er din sang.
PÅ EN ØY

Jeg kryper naken i land
Og finner en steinterrasse
Hvor jeg kan tørke mine trette ben.

Jeg er ingen billedhogger,
Men griper fatt i et fjell med frosne hender
Og gråter så vannet spruter.

Jeg kryper mellom nordlysflammer
Og søker etter en skatt,
Mens havet vokser og synker.

Jeg finner en gammel hytte
Og sovner til orgelmusikk.
Bølgene slår og traller, mens jeg gråter
Og glemmer at jeg er ren.


HVERANDRE

Ved bordet er to personer som taler et fremmed språk.
Og rommet blir opprørt av bølger
Som tiltrekker det annet kjønn.

Kulden ligger på taket, og lyngen er dekket med is.
Rosene dør, og graset er en saga i byen vår,
Der alle er selvopptatte.

Virkeligheten i rommet, med stjerner og månesølv,
Hilser hver mann og kvinne med fremtid og håp.
Alle trenger hverandre. Det er vår trøst.
Forvandlingen skjer i livet, når barnet kan se.


BOKSTAVER

Bokstavene faller i gulvet, og noen blir tråkket ned.
Jeg leter, og finner en tavle med navn.
Men våre kvinner og menn glemmer å lese
Om navnet som gav oss et språk
Med bokstaver til veier og høye hus.

Dette er vår fremtid: At vi kan elske hverandre
Som bokstaver.
TREET

Overalt på jorden
Er treet et fast element
Som bærer mat til livet
Og kroner seg selv.

Som menneskebarn er treet
En plattform for noe stort.
Det herdes i vinterværet
Og blomstrer i frukt.

Treet har skapelsen i seg
Og lenker til alle land.
Slekten er stor for treet
I lyset fra himmelen.


HORISONT

Horisonten henger over oss.
Men vi kan ikke ane dybden i et himmeløye.
Hvordan skal vi da kunne se skammelen til Gud?

Horisonten er belyst av stjerner
Og ligger som et speil av uendelige dimensjoner.
Og på jorden strever vi med å våkne.

Horisonten er en fremtid med hvite roser til blå melodi
Av engler som spiller på harper og synger
Menneskene hjem til Jerusalem.


ENSOM

Hvem oppsøker den ensomme
Og blir venn med en gammel mann
Som bor alene i ødemarken
Og kjenner seg kalt til å leve i bønn
For å kalle nøden hjem?

Hvem bygger hus for fienden
Og går blant hyklere
Og lever av hvitvaskede penger
Til folk som går under jorden
Når det brenner et bål?
OMKRING

Jeg kjenner nomader som flytter fjell
Og reiser til grønne sletter
Med hus på skuldrene.

Jeg kjenner omreisende som bor i seg selv,
Og har et rikt liv de vil dele med andre,
Men slipper ikke gjennom portene.

Omkring oss alle er trær med skyer og regn
Som deler ut høstens grøde,
Og skaper musikk i vinden som herjer
Og legger byer i grus.

Jeg kjenner en flamme i drømmer
Som aldri sover, men holder meg i hånden
Som et barn i vinterfjellet, og kysser min fot.


MIN MOR

Min mor var en engel i hagen
Som sang vuggesanger
Og gav oss brød og saft.

Min mor var en nattergal
I søvnløse drømmers hage,
Der englene forkynner fred.

Min mor kunne fly som en sommerfugl,
Og drikke sol og regn
Som en dronning med makt.

Min mor kunne bake og dekke bord
Til en skare av arbeidsfolk,
Og våkne som Majestet.


MÅNE

Månen pløyer i blått skarlagen,
Med stråler av sølv
Fra en gammel gruve, fa graven min.
Månen føder sølv, men solen får gull.
Det er den høyeste visdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar