søndag 17. mars 2013

HVITE ROSER TIL BLÅ MELODI av Sigve Lauvaas * Side 2-12 (Bok 22-2012)




Side 2
HVITT HÅR

Natten har måne
Og sølvgrått hår,
Og ringer i tusen øyner.

Natten har kattuglevinger,
Og breier seg ut
Over tak og vegger,
Til rådyret kommer
Og styrter bak hekken
Til gamle mor.

Og ildkulen letter
På hatten og håret,
Og rører i puten, og hvisker ditt navn
Med hvite roser som dufter vår.


GRAVEN

Graven min er kald og grå
Med lyng og mose,
Gras og strå.
Og måneregnet daler ned,
Og det er gull i alle navn,
Og det er søndag.

Graven min har klokker på
Som ringer inn hver dag,
Og står i regn og sol
Som gamle trær
Og skjelver i vinterstorm
Og hagl og snø.

Graven min har blomster
Som en elsket brud,
Med horisont for stjernehav
Og kirsebær og klokkelyng.
Og over alt er Gud
Som tar meg med til Paradis
Når snoren klippes av,
Og englene har fri.

VINGER

Luften er oppløst i vinger.
Det svever vinger over alt
Som en luftspeiling i drømmen,
Og ordene blir korn som byr seg frem.

Hvor mange vinger ser du
Når ordene blir bobler i luften
Og gynger i vinden
Og danser hvileløst mellom fjell og fjord?

Ordene blir til store kornåkrer
Som fyller sjelen med visdom
Så vi kan helbrede folk, og forvandle
Sommer til høst, og farge himmelen blå.


ORD

Ordene kommer hemmelig
Til mitt hjerte,
Og blir til blomster som danser i vinden.

Hvert øyeblikk ser jeg en strøm av ord
Fra avgrunnen,
Som taler et hemmelig språk.

Jeg fanger ord med hendene,
Og favner stemmer i natten som små barn
Som lengter etter kjærlighet.

Ordene er mine venner, og min øyensten
Som lyser i mørket og skaper liv
I mitt ømme hjerte.

Jeg våkner hver morgen med ord på leppene
Som englene forkynner i drømmer,
Og fylles av hellig fred.

LENGSEL

Hele kroppen er fylt av lengsel.
Men når du er hos meg
Er himmelen alltid blå.

Folk trenger å drømme seg vekk,
Og bære sorger som et epletre,
Og la frukten falle av
Til himmelen er klar igjen.

Jeg kjenner himmelen styrter ned,
Og står opp hver morgen til kjærlighet,
For livet er ingen problem,
For du elsker meg.

Jeg tæres av lengsel når du er borte,
Og jeg vet godt hvem du er,
Selv om jeg aldri har sett deg før,
Min elskede venn.


LEVE

Gud, la meg leve
Og strekke meg høyere opp.
La meg få en stakket stund,
En dag eller så,
En måned, et år.
Gud, la meg leve,
La tiden gå,
Så jeg kan se meg i speilet
Og leve nå.
Jeg vil synge og danse igjen.

La meg leve, og plante et tre
For en morgen med sol.
Jeg vil bygge et hus for din kjærlighet,
Og svømme i vannet uten klær
Til vi våkner igjen.

Gud, la meg leve i håpet
I alt som er skapt.
La meg leve meg inn i min tid
Til jeg dør.
La tiden rope mitt navn.

5
ORD

Jeg er ingen nellik på graven,
Men levende ord
Som fosser i fjellet
Og sildrer i bekken
Og bølger i fjord.

Jeg er et menneske med øyner av gull
Som danser i blått.
Jeg er hender som løfter jorden
Og snakker et hemmelig språk
Til drømmen er slutt.

Jeg tar imot ditt hjerte
Og nevner ditt navn.
Du er en fugl i min tanke,
Et øye for himmelsol.

Jeg er ingen blomst i din hage,
Men du er blomst i min hånd.
Takk Gud for at du kom tilbake.
Du er kjærlighet, liv og ånd.


DU

Du sier, huset er mitt barn,
Og bildene mine venner.
Du sier, regnet er sølv,
Og trærne mine strenger.

Kjære, si noen ord om livet.
Hvor skal jeg gråte, og be?
Hvem vil gi meg en hånd, et anker?
Du er for god til det.

Du er huset, og verden, min kjære.
Du er gull mellom tusen fjell.
Jeg gir deg en kappe av silke.
Du er lyset som skinner i kveld.

6
SENT

Vi mennesker
Er ikke sikret mot sykdom,
Og har ingen plattform for gull.
Vi strever, og frykter et fengsel,
Uten frihet og karusell.

Jeg frykter et gamlehjem med gitter
Sent i livet, ved hanegal,
Når byen og barnet våkner
Inn i en travel dag,
Uten at jeg kan få sove,
Og drømme meg bort.

Jeg frykter at budskapet kommer,
At solen snart vil gå ned.
Jeg frykter søvnproblemer
Og tap av kjærlighet.

Jeg ber om at minnene våker,
At troen aldri må dø,
At visdommens kraft gir meg nåde
Å leve i hundre år.


KIRKE

Min kirke er alltid åpen
Og fylt med orgelmusikk,
Og bønner for liv og helse
Og sammenkrøllede dikt.

Jeg har en levende kirke
Som peker mot deg og meg
Som strever, og trenger en hyrde
På veien til Sarons fjell.

Du undrer deg kanskje i døren,
For lyset skinner imot.
Velkommen til kirken, kjære,
Du er jo min bror.

7
ORD

Ordene slippes løst, ett for ett,
Og flettes sammen
Til de er jevngode,
Og alle ledd fungerer frivillig
Som et bilde som er elsket av to.

Ordene er en gåte
Som åpenbares ett for ett
Og gir seg til kjenne
Som fremmede etter et skipsforlis.

Ordene kler seg nakne
Og tar seg ut på stien, og klatrer
Som en rev i fjellet
Til de når et utsiktspunkt.

Ordene er frie, til å ta og føle med,
Helt til massen blir en setning
Vi kan bære frem i lyset
Som et barn med bleier på.


SØVN

Jeg kan sove lenge,
Særlig etter jobb og handlestrev,
Da kan jeg sove og drømme
Til jeg finner gitaren.

Jeg raser ut søvnen
Og begynner på nytt med blanke ark
Og ord, og enda flere ord
I tog over Dovrefjell, eller rundt
Og rundt en stjerne, eller måne,
Til søvnen kommer igjen
Og tar meg med.

Søvn er en verdifull lidenskap
Som kontrollerer verden
Med øyenlokkene,
Og løper etter oss, forfølger oss
Fra dag til dag langs strandkanten
Til vi stuper i seng,
Og sover for bestandig.

8
STATUS

Jeg teller dager.
Jeg teller år.
Og legger sammen
Alle reiser.

Opplevelsene står i kø.
Eiendommene stiger,
Og graven er åpen.

Men, jeg har enda en tid.
Alt jeg ser, er gull.
Syv høyder i nord.

Og huset lyser
Som et vindu på reisen.
Det er lykken min.

Jeg teller ord
Som gir fred i hjertet,
Og vugger barnet.
Det er livet.


VERDEN

Sov deg våken, mitt barn.
Verden ligger i ruiner.
Jeg skal lyse deg hjem.

Regnet drypper fra taket,
Og alle får sitt brød.
De rike får mest.

Sov i mitt hus i natt,
Mens stormen raser.
Alle har nok med sitt.

Du er barnet med varme hender
Som åpner døren
Og smelter isen.

Sov gleden hjem, mitt barn.
Solen er på vår side.
Den som tror skal leve.

9
SKRIFTE

Jeg skrifter, og elsker henne
Som lykken gir.
Jeg skrifter, og kjemper for ordet
Som gir nye krefter.

Jeg skrifter på reisen,
Og gir fremtiden rom til å leve.
Mine tanker er vugget i søvn.
I morgen skal jeg skrifte for henne
Som gav meg alt.


HAV

Ingenting er som havet.
Det buldrer og slår, og reiser på bølgene
Til en fremmed nabo.

Jeg hører summing fra havet.
Verden vrir seg i spenning
Og flyter i støv.

Havet beveger seg i våre liv
Og suger til seg kraften,
Og skyller vekk siste rest av drømmen,
Så jeg må balanser mot land.

Jeg er en åpen båt,
Og gjemmer meg under stjerner.
Jeg hører til på reisen over de syv hav,
Og krysser bølgene med kjølen.

Havet vokser i meg som et korallrev,
Hvor palmene suser.
Jeg drikker meg utørst av havet
Som åpner portene i vinterstorm
Og gir byen en ny fasade.

Havet er en venn, og en fiende.
Havet gir og tar.
Men størst av alt er kjærligheten
Som overvinner alt
Havet er verdens hjerte.
Men bare menneskene har sjel.

10
LYS PÅ VEIEN

Jeg lyser deg hjem, sier månen,
Og legger sin hånd på min hud.

Veggene lyser i måneskinn
Og gir meg nøklene.

Jeg får lys på veien
Når søvnen jager mine spor.
Og alt blir slettet ut av regn
Når høsten kommer.

Månen holder meg i hånden.
En vandringsmann er du,
Og jeg som lyser veien din
Fra himmeltaket.


DØDEN

Døden er en nellik i min hånd.
Jeg har overlevd døden
Og samler minner fra avgrunnen,
Der menneskene bor.

De snakker om å leve.
Men krigen raser,
Og hjemmene er som et øyelokk.
Ingen venter på deg.

Døden brenner i byen,
Mens dansen går på et fremmed språk,
Og naboen tier.

Det vokser en nellik i min hage.
Min bror er i eksil.
Jeg søker tilflukt for mine barn,
Men ingen hører min stemme.

Alle er redde for støvet
Som flyter i luften og jager byen.
Jeg holder hånden for munnen,
Og hjertet blør på veien
Til fremtidens land.

11                                          
ROSER

Eiendommene mine,
De syv fjell,
Henger i en rose,
Og lyser i gull.

Det er stjernene som lyser
I hagen med roser,
Og løfter graven
Til høydene i Roma,
Athen eller Istanbul.

Rosene kommer med lykke
Og bøyer en kjempe
Som kneler av duften
Med øynene lokker
Og poserer
I måne av gull.


ARVEN

Jeg har en østlig arv
Med en kvinne som vokser høyt
Med røtter i Israel.

Og trærne vokser tett
Med ord som fuglene kan smake.
En arv fra Jakobs brønn,
En salmeskatt som lyser.

Jeg har en arv av tid og rom
Som synger som en gjest i kveld.
Og hendene blir barn
Med hvite roser.

Jeg har en østlig arv i blått
Som søker i mitt landskap.
En stjerne for Israel,
En arv i gull som danser
På veien min.

12
NATTEN

Natten er lang og vakker
Som en kvinne,
Med lyse lokker, og en krone
Som stiger opp og smiler
Ved sengen min.

Ved bordet står en kvinne
I natten med en rose
Som løftes høyt på veggen
Med ramme i blått.

Natten kommer inn til meg
Og synger i min stue,
Og holder meg i hånden sin,
Og kysser meg
Som månen og stjernene
I drømmeland.


FREMTID

Fremtiden er nå,
Med roser som smaker av sommer,
Og ord som en østlig vind
Som kommer som venner
Og løfter sjelen.

Fremtid gir håp
Om et nettverk av dager med lys
Som fødes, og vokser i meg
Som et barn jeg vil kjenne
For evig, en drøm
Om å plukke en rose
I himmelen, hjemme.


ROMMET

Alltid synger det i rommet
Av tog som reiser, barn som skriker,
Sover, puster, danser, drømmer.
Rommet synger til vi sovner:
Mor og far, og barn med bleier.
Tyttebær i hele rommet. Eventyr. Eventyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar